Wat bij een verhuizing komt kijken

Er komt veel op u af als u gaat verhuizen. Wij helpen u graag op weg. Op deze pagina leest u wat de vervolgstappen zijn, nadat u uw huur opgezegd heeft.

De opzichter en aannemer komen bij u langs voor een vooropname

Onze collega belt of mailt u binnen een aantal werkdagen over de vooropname. Dit is een afspraak in uw woning, waarbij we kijken hoe deze er van binnen uitziet. De afspraak duurt ongeveer een uur.

Is uw woning gebouwd voor 1994? Dan komt er een asbestadviseur mee naar de vooropname. Deze adviseur voert mogelijk lichte sloopwerkzaamheden uit om te onderzoeken of er asbest in de woning aanwezig is.

Hoe laat u de woning achter?

Tijdens de vooropname hoort u hoe u de woning moet achterlaten en welke werkzaamheden u voor de einddatum nog moet (laten) uitvoeren. Zijn bij het inleveren van de sleutels de afgesproken werkzaamheden niet uitgevoerd? Dan voeren wij deze voor u uit. U ontvangt hiervoor een rekening. Lees het document Zo laat ik de woning achter bij vertrek goed door. 

Het is verstandig te wachten met het verwijderen van vloerafwerking tot ná de vooropname. Als er asbest aanwezig is in de vloerafwerking, kan het verwijderen hiervan een risico voor de gezondheid zijn. Dit onderzoeken we graag samen met u voorafgaand aan het verwijderen.
 
Zorgt u dat u de woning netjes achterlaat voor de volgende huurder? Voor eventuele schade die na de vooropname ontstaat of die op het moment van de vooropname niet zichtbaar was, ontvangt u een rekening. U krijgt na de einddatum geen extra tijd om de woning toch nog in orde te maken.  

Zelf aangebrachte veranderingen (ZAV)

Heeft u zelf in of aan uw woning geklust? Dan beoordeelt de opzichter deze veranderingen. Er zijn drie mogelijkheden: 

  • U mag de verandering achterlaten en wij nemen deze over. De verandering moet dan wel aan deze eisen voldoen:
    • veilig
    • technisch en bouwkundig in goede staat
    • goed onderhouden
    • past bij onze spelregels en duurzaamheidsplannen.
  • De verandering mag blijven als de nieuwe huurder deze van u overneemt.
  • U moet de verandering verwijderen. Zorg er dan voor dat u eventuele schade op tijd repareert.

Bezichtiging door nieuwe huurder en contactgegevens

Na de vooropname bieden we de woning zo snel mogelijk aan op Woning in Zicht. De kandidaat-huurder krijgt altijd de gelegenheid om de woning te zien voordat hij/zij besluit de woning te accepteren. Hij/zij krijgt dan van ons uw naam en telefoonnummer en neemt contact met u op, met de vraag uw huis van binnen te mogen bekijken. 

Overname roerende zaken

Sommige zaken horen niet standaard bij de woning. Bijvoorbeeld een laminaatvloer, zonwering en gordijnen. We noemen dat ‘roerende zaken’ en meestal zijn het uw eigendommen. Als u dit soort spullen over wil laten nemen, dan is dat iets tussen u en de nieuwe huurder. Wij houden ons hier buiten. Tijdens een bezichtiging door een kandidaat-huurder kunt u het overnemen van zaken bespreken. Maar let op: de overname kan pas echt geregeld worden als wij de woning definitief hebben toegewezen aan de nieuwe huurder. 

Let op: bij een woning die wij gaan verkopen gelden andere regels. De opzichter vertelt u hierover tijdens de vooropname. 

Overnameovereenkomst

De nieuwe huurder is niet verplicht om iets over te nemen. Wil hij/zij wel iets overnemen, dan vult u samen een overnameovereenkomst in. U ondertekent beiden de overeenkomst en laat deze overeenkomst in uw woning achter op het aanrecht. Zo weten wij wat er in uw huis achterblijft.

Nog geen nieuwe huurder

Wij doen ons uiterste best om zo snel mogelijk een nieuwe huurder te vinden. Toch is soms op de einddatum nog geen nieuwe huurder bekend. Dan moet u de roerende zaken van tevoren uit de woning verwijderen. In uitzonderlijke gevallen mogen bepaalde roerende zaken, in overleg met de opzichter, in de woning blijven voor overname. Dan is het belangrijk dat het door u ingevulde en ondertekende overnameformulier in uw woning achterblijft op het aanrecht.

Accepteert de nieuwe huurder de aangeboden zaken niet? Dan krijgt u de mogelijkheid deze binnen 48 uur nadat dit aan u is gemeld, te verwijderen of te herstellen. Blijven daarna zaken achter die niet zijn overgenomen? Dan verwijderen wij deze voor u en ontvangt u hiervoor een rekening.

Eindopname en sleutels inleveren

We doen altijd een eindopname op de laatste huurdag. We controleren dan of u uw woning volgens afspraak achterlaat. Ook levert u de sleutels in van de buitendeuren, schuur, poort, brievenbus en algemene toegangsdeuren.

Sleutels van binnen- en balkondeuren en de meterkast laat u in de woning achter in het slot. Als de woning een cv-installatie heeft, laat dan de vulslang en ontluchtingssleutel achter in de woning. Geef geen sleutels door aan de nieuwe huurder die de woning heeft bezichtigd. Een eventuele afvalpas hoort bij de woning, laat u deze in de keukenlade achter.

Noteren meterstanden

Noteer de meterstanden op de laatste huurdag. Het is belangrijk dat u zich ruim van tevoren afmeldt bij uw energieleverancier (warmte/gas/water/elektra). U bent zelf verantwoordelijk voor het doorgeven van de juiste meterstanden bij uw leveranciers.

Eindafrekening

Binnen enkele weken na het inleveren van de sleutels ontvangt u van ons de eindafrekening. Deze kan bestaan uit de volgende onderdelen:

  • Huur: Casade berekent hoeveel huur u nog moet betalen of eventueel terugkrijgt.
  • Servicekosten: Betaalde u voor uw woning servicekosten en/of stookkosten? Dan ontvangt u in het volgende kalenderjaar de afrekening hiervan. Deze kosten rekent Casade namelijk één keer per jaar af. Verhuist u bijvoorbeeld in februari? Dan krijgt u in het jaar daarna de afrekening.
  • Vergoeding: Nemen wij een zelf aangebrachte verandering (ZAV) van u over en krijgt u daarvoor een vergoeding? Dan staat die op de eindafrekening.
  • Mutatiekosten: Dit zijn kosten van werkzaamheden die u door ons heeft laten uitvoeren of van werkzaamheden die u had moeten uitvoeren, maar niet gedaan heeft. Deze kosten staan op de eindafrekening.
  • Verrekening: Eventuele kosten en nog niet betaalde bedragen verrekenen we met mogelijke tegoeden.

Controleer uw rekeningnummer

Krijgt u geld terug van Casade? Dan is het belangrijk dat wij uw juiste rekeningnummer hebben. Controleer daarom in Mijn Casade, uw eigen account op onze website, of uw gegevens kloppen. Klopt uw rekeningnummer niet? Zet dan in Mijn Casade uw juiste rekeningnummer.

Heeft u (nog) geen inloggegevens van Mijn Casade? Bel ons dan via 0416 725 100.

Zelf regelen bij verhuizing

Checklist:

  • Verhuist naar een andere gemeente? Laat u dan inschrijven bij de afdeling Burgerzaken van de gemeente waar u gaat wonen.
  • Adreswijziging doorgeven aan gemeente. U bent verplicht om binnen vijf dagen uw verhuizing door te geven aan de gemeente. Met uw DigiD geeft u uw verhuizing gemakkelijk digitaal door via de website van de gemeente.
  • Afmelden voor gas, water en elektriciteit.
  • Bent u lid van Zonnecoöperatie Dakenstroom? Geef dan uw verhuizing of afmelding door via info@onzedakenstroom.nl.
  • Afmelden voor eventuele huur geiser, boiler of gaskachel.
  • Afmelden voor tv, internet, telefonie en andere abonnementen.
  • Ontvangt u huurtoeslag? Meld uw verhuizing op tijd bij de Belastingdienst via 0800-0543 of www.toeslagen.nl.
  • Betaalt u huur via een periodieke overboeking? Laat deze door uw bank stopzetten.
  • Doorsturen van post: kijk op www.postnl.nl.

Waar kan ik terecht met mijn vragen?

Hebt u na het lezen van deze brief nog vragen? Stel ze via Mijn Casade of stuur een mail naar info@casade.nl. U kunt ons ook bellen of whatsappen: 0416 725 100.

We wensen u een zorgeloze verhuizing!